الهجوم على البراند

من اللحظات الصعبة اللى بتمر في حياة اي ماركتير خصوصا على السوشيال ميديا
هو لحظة الهجوم على البراند .. وده ممكن يستمر لساعات او لأيام 😦


وده اسمه فى عالم التسويق الـــ brand attack
وده له اسباب كتيرة لا حصر لها منها اسباب متعلقة بـــ
جودة المنتج
سعر المنتج
مستوى الخدمة
هنــــا بقى بيظهر قوة الماركتير فى ادارة الازمات والخروج منها بأقل الخسائر
والوصول بعد كدة لنتيجة ايجابية 😀
طيب اازاي الكلام ده يحصل ؟؟ !! 😎
لو فيه هجوم على البراند او المنتج اللى بتقدمه .. لازم تعرف سبب الهجوم ده ايه
ويتم تحليل الاسباب وبمشاركة اصحاب القرار فى الشركه هتوصلوا لبر الامان 🙂
– لو اسباب متعلقة بجودة المنتج لازم توصل لصاحب القرار ان السوشيال ميديا مش هتحلي المنتج لو هو وحش فلازم الشركة تعمل على تحسين جودته
– لو سعر المنتج غالي .. لازم تـــتارجت صح ومن الافضل الشركة من الوقت للتاني تعمل عروض وخصومات
– لو مستوى الخدمة سيىء لازم يتم تحسينه فى اسرع وقت ممكن
فى حاجات لازم تاخد بالك منها وانت بتتعامل على السوشيال ميديا فى الازمات
– اوعى توعد العميل بحاجة مش هتقدر تنفذها
– اوعى تتجاهل اي شكوى لأي عميل مهما كانت ( بلاش تعمل hide ) 😎
– اوعى تكدب عشان الكداب على السوشيال ميديا بيتقفش 😎
– حاول توجد الحلول فى اقرب وقت وتكسب رضا الــ audience
وبكدة ان شاء الله هتخلص من الهجوم والازمة بشيـــاكه !!

Advertisements

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s