الفرق بين التسويق الالكترونى و التسويق التقليدى

11 سبب هيخلوك تقتنع بالتسويق الالكترونى
يلا click to change

مقارنة بين التسويق الالكتروني والتسويق التقليدي

1- استهداف العملاء – Target 

التسويق التقليدي : شبه مستحيل إنك تستهدف العميل اللى انت محتاجه لمنتجك أو لشركتك، لإن مافيش وسائل تستهدف بيها جمهور محدد بالعكس إنت إعلانك بيتعرض وإنت مش عارف مين اللى هيشوفوا

التسويق الالكتروني: ممكن تستهدف العملاء اللى انت محتاجهم بسهولة تامة من حيث العمر أو المكان أو الجنس أو حتي الوظيفة.

2- التواصل مع العملاء – Communication

التسويق التقليدي : مش ممكن تتواصل مع العملاء لإن الإعلان بيتم بصورة غير مباشرة إلا في حالات قليله جدا زي التسويق من خلال التليفون

التسويق الالكتروني: طبعا ممكن تتواصل مع العملاء بمنتهي السهولة لإن الإعلان بيتم بصورة مباشرة بينك وبين العميل

3- الرسالة الإعلانية –  Message

التسويق التقليدي : صعب تعدل الرسالة الإعلانية أو محتوي الإعلان لإن ده بياخد وقت كتير جدا

التسويق الالكتروني: تعديل الرسالة الإعلانية ببساطة لأن الإعلان في إيدك إنت والموضوع ما بياخدش وقت

4- وقت الحملة الإعلانية – Campaign time

التسويق التقليدي : الإلتزام بمواعيد الحملة الإعلانية، ولازم يكون عندك مقر لشركتك وخدمة عملاء يتواصلوا مع العملاء اللي هيحبوا إنهم يعرفوا اكتر عن اعلانك

التسويق الالكتروني: إنت اللى بتحدد وقت الحملة الإعلانية، مش لازم يكون عندك مقر لإنك ممكن تبيع وتشتري من خلال النت.

5- الطلب على المنتج

التسويق التقليدي : الطلب على المنتج بيكون بشكل غير مباشر سواء من خلال خدمة العملاء او طريقة تانية

التسويق الالكتروني: الطلب على المنتج بيكون بطريقة مباشرة سواء اذا كان من خلال الطلب من على موقع الشركة أو من خلال صفحات السوشيال ميديا الخاصه بيها.

6- استمرارية العملاء

التسويق التقليدي : صعب تضمن إستمرارية العملاء لإن الإعلان بيكون فترة وبينتهي وبعدين العميل بينساك

التسويق الالكتروني: سهل تضمن إستمرارية العملاء بتوعك لإنك ممكن تخليهم يتابعوا صفحات السوشيال ميديا الخاصة بشركتك ووموقعك الإلكتروني وبكده ممكن تتواصل معاهم في أي وقت وتضمن استمراريتهم.

7- رأي العملاء – Feedback

التسويق التقليدي : صعب تاخد رأي العميل في منتجك أو خدمتك لإن زي ما قولنا الإعلان بيكون بطريقة غير مباشرة

التسويق الالكتروني: سهل جدا تاخد رأي العميل في المنتج أو الخدمة أو حتي الشركة بمنتهي السهولة سواء بسؤال مباشر أو من خلال استفتاء أو طريقة تانية.

8- عدد العملاء

التسويق التقليدي: عدد العملاء بيكون قليل نسبيا، لانك بتخاطب عميل معين في سوق معين في دولة معينة

التسويق الالكتروني: عدد العملاء كبير جدا لإن التسويق الإلكتروني ممكن يفتحلك مجالات عمل في عدد كبير من الدول والأسواق المختلفة بعكس التسويق التقليدي.

9- عرض المنتجات والخدمات – Products and Services

التسويق التقليدي: صعب تعرض كل المنتجات والخدمات اللى بتقدمها الشركة لإن ده هيحتاج مكان كبير أو مجموعة كبيرة من الاعلانات

التسويق الالكتروني: سهل تعرض جميع المنتجات والخدمات من خلال الإعلانات، او من خلال عرضها على موقع الويب الخاص بالشركة.

10- التكلفة – Cost

التسويق التقليدي : طبعا التكلفة بتكون مرتفعه جدا لإنك بتستخدم وسائل إعلانية زي التلفزيون والجرايد

التسويق الالكتروني: إنت اللى بتقدر تحدد ميزانيتك الإعلانية، لإن تكلفة الإعلانات قليله جدا مقارنة بالتسويق التقليدي.

11- النتائج – Results

التسويق التقليدي : صعب الحصول على النتائج لإن ده بياخد وقت طويل وكسب العملاء الجدد بيكون كمان بطريقة بطيئة

التسويق الالكتروني: النتائج بتوصلك أول بأول بكل التفاصيل اللى محتاج تعرفها عن الإعلان والتكلفة والتأثير

تقريبا دلوقتي إنت حددت موقفك وعرفت هتبدأ تسوق لشغلك في أي اتجاه سواء تسويق تقليدي او تسويق الكتروني، لو اخترت تسويق الكتروني ممكن تتصل بـ i4uagency وتعرف أكتر عن خطط التسويق الالكترونى و تسويق السوشيال ميديا   اللى بنقدمها او لو حابب تتواصل معنا كلمنا او ابعتلنا رسالة 🙂

— اقرا كمان عن مميزات التسويق الالكترونى

Advertisements

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s